Projekt edukacji przedszkolnej pod hasłem
"Czym skorupka za młodu"
Projekt realizowany był we współpracy ze Stowarzyszeniem Psychologów i Pedagogów PROGRES w Rzeszowie, a współfinansowany był przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem projektu była promocja i upowszechnianie edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich.
Projekt skierowany był do dzieci 3 ? 5 letnich nie objętych żadną formą edukacji przedszkolnej z terenów wiejskich oraz ich rodziców. Realizacja projektu przebiegała w trzech etapach:
1. Spotkanie otwarte (kwiecień 2009) dla społeczności lokalnej, a szczególnie dla rodziców dzieci w wieku 3-5 lat nie objętych żadną formą edukacji przedszkolnej. W ramach tego spotkania zapoznano rodziców z istotą projektu. Ponadto zorganizowano spotkanie ze specjalistami w zakresie: potrzeb rozwojowych i edukacyjnych małych dzieci, możliwości pozyskiwania środków na edukację przedszkolną oraz sytuację edukacji elementarnej w Polsce i jej wpływu na przyszły rozwój dzieci. Podczas tego spotkania przeprowadzono rekrutację osób do kolejnych działań projektu.
2. Warsztat pedagogizacyjny dla rodziców (maj 2009). Warsztat dotyczył umiejętności wychowawczych i komunikacyjnych rodziców z dziećmi, trwał 4 godziny dydaktyczne i prowadzony był przez psychologów Stowarzyszenia na Rzecz Zdrowia Psychicznego Dziecka i Rodziny oraz Poradni Pedagogiczno ? Psychologicznych.
3. Grupy zabawowe dla dzieci (lipiec ? grudzień 2009). W ramach projektu przeprowadzono 20 spotkań odbywających się 1 raz w tygodniu (4 godziny dydaktyczne) dla dzieci w wieku 3-5 lat nie objętych żadną formą edukacji przedszkolnej oraz ich rodziców. Zadaniem prowadzących było przede wszystkim przygotowanie dzieci (adaptacja) do przyszłego korzystania z różnych form edukacji przedszkolnej. Realizowano własny plan zajęć grup zabawowych, który uzyskał pozytywną akceptację Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Psychologów PROGRES. Aby zwiększyć poczucie bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć, wszystkie zajęcia prowadzone były w obecności i z udziałem rodziców.
Projekt ten cieszył się dużym zainteresowaniem w środowisku lokalnym. Rodzice i dzieci bardzo chętnie uczestniczyli w prowadzonych zajęciach. Na zajęciach wykorzystywano różnorodne materiały plastyczne, gry edukacyjne oraz liczne zabawki zakupione ze środków Unijnych. Ponadto wykorzystywano sprzęt stanowiący wyposażenie szkoły. Dużym zainteresowaniem zarówno rodziców jak i dzieci cieszył się zestaw do gimnastyki korekcyjnej. Na każdym spotkaniu prowadzono kilka minut gimnastyki korekcyjnej. Ponadto dzieci korzystały z gier edukacyjnych na stronach internetowych, np. www.dzieci.wp.pl, www.ciufcia.pl.